M.Of. nr. 552 din 11 noiembrie 1999 Acesta este actul compus (forma care include modificarile pe text) creat la data de 19 Noiembrie 2004 ORDONANTA nr. 19/1997 din 18 august 1997 privind transporturile CAPITOLUL I Dispozitii generale Art. 1 (1) Prezenta ordonanta stabileste normele generale aplicabile modurilor de transport rutier, feroviar, naval si aerian din cadrul sistemului national de transport, precum si atributiile si raspunderile autoritatilor competente de reglementare, coordonare, control, inspectie si supraveghere cu privire la activitatile de transport si la mijloacele de transport. (1) Prezenta ordonanta stabileste normele generale aplicabile modurilor de transport rutier, feroviar, naval si aerian din cadrul sistemului national de transport, componentele retelei de transport de interes national si european incluse in acesta, precum si atributiile si raspunderile autoritatilor competente de reglementare, coordonare, control, inspectie si supraveghere cu privire la activitatile de transport si la mijloacele de transport. Capitol I, art. 1, alin. (1) modificat de art. 1, punctul 1. din Ordonanta 94/2000 (1) Prezenta ordonanta stabileste normele generale aplicabile modurilor de transport rutier, feroviar, naval si aerian, componentele retelei de transport de interes national si european incluse in acestea, precum si atributiile si raspunderile autoritatilor competente de reglementare, coordonare, control, inspectie si supraveghere cu privire la activitatile de transport si la mijloacele de transport. Capitol I, art. 1, alin. (1) modificat de art. I, punctul 1. din Legea 51/2002 (2) Dispozitiile prezentei ordonante constituie cadrul general aplicabil tuturor actelor normative specifice modurilor de transport si activitatilor, conexe acestora. Art. 2 Sistemul national de transport are caracter strategic, constituie parte integranta a sistemului economic si social si are urmatoarele componente: a) infrastructurile de transport rutier, feroviar; naval si aerian; b) mijloacele de transport; c) operatorii de transport si ai activitatilor conexe transporturilor. d) sistemele de management al traficului si sistemele de pozitionare si navigatie. Capitol I, art. 2, litera C completat de art. 1, punctul 2. din Ordonanta 94/2000 Art. 3 Principalele obiective ale sistemului national de transport sunt: a) realizarea conectarii tuturor localitatilor la reteaua nationala de transport; b) asigurarea dreptului la libera circulatie a cetatenilor; c) asigurarea liberei circulatii a bunurilor; d) asigurarea efectuarii transporturilor care privesc siguranta nationala; e) asigurarea racordarii lui la sistemele internationale de transport; f) participarea la dezvoltarea economica si sociala a tarii. Art. 4 Dezvoltarea sistemului national de transport se realizeaza tinandu-se seama de urmatoarele cerinte: a) promovarea programelor nationale de realizare a unei dezvoltari durabile a economiei nationale; b) nevoile de aparare a tarii; c) asigurarea unui nivel ridicat de siguranta a traficului; d) eficienta economica; e) asigurarea conditiilor de conservare si de protejare a mediului; f) utilizarea rationala a energiei; g) respectarea conventiilor si acordurilor internationale la care Romania este parte. Art. 5 (1) Modurile de transport, parte integranta a sistemului national de transport, care fac obiectul dispozitiilor prezentei ordonante, sunt: a) transportul rutier; b) transportul feroviar; c) transportul naval; d) transportul aerian; e) transportul multimodal si combinat. (2) Fiecare mod de transport are in compunere infrastructura de transport, mijloacele de transport, operatorii de transport si ai activitatilor conexe acestora. (2) Fiecare mod de transport are in compunere infrastructura de transport, mijloacele de transport, operatorii de transport si ai activitatilor conexe transportului, precum si sistemele de management al traficului si sistemele de pozitionare si navigatie, dupa caz. Capitol I, art. 5, alin. (2) modificat de art. I, punctul 2. din Legea 51/2002 (3) Ministerul Transporturilor coordoneaza modurile de transport printr-o abordare multimodala, tinand seama de capacitatile existente sau de cele prevazute pentru fiecare mod de transport si de promovarea unei dezvoltari rationale a transporturilor combinate, cu respectarea reglementarilor specifice fiecarui mod de transport. Art. 6 Statul sprijina dezvoltarea si functionarea transportului public, subventioneaza sau, dupa caz, sustine financiar transportul public de calatori, garanteaza libera initiativa si autonomia transportatorilor si asigura conditiile unei concurente loiale intre modurile de transport si intre diferitele categorii de transportatori. Art. 7 Utilizatorii de transporturi au acces egal si nediscriminatoriu la infrastructurile de transport de interes public, pot alege liber modul de transport prin care isi exercita dreptul de a se deplasa, au posibilitatea de a efectua ei insisi transportul ori de a apela la serviciile unui transportator liber ales. Art. 8 In toate raporturile generate de activitatea de transport protectia vietii umane si a mediului este prioritara. Art. 9 (1) Infrastructurile de transport sunt destinate desfasurarii activitatilor de transport, activitatilor conexe transporturilor si activitatilor privind administrarea infrastructurilor respective. Infrastructurile destinate activitatilor de transport sunt retelele de cai rutiere, feroviare, navale si aeriene. (1) Infrastructurile de transport sunt destinate desfasurarii activitatilor de transport, activitatilor conexe transporturilor si activitatilor privind administrarea infrastructurilor respective. Infrastructurile de transport sunt de interes national si de interes european si impreuna cu sistemele de management al traficului si cu sistemele de pozitionare si navigatie constituie retelele de transport care pot fi de interes national sau de interes european. Infrastructurile destinate desfasurarii activitatilor de transport sunt caile de comunicatie rutiere, feroviare, navale si aeriene. Capitol I, art. 9, alin. (1) modificat de art. I, punctul 2. din Legea 51/2002 (2) Mijloacele de transport sunt mijloace mobile, cu sau fara propulsie; amenajate pentru transportul de persoane sau de bunuri, special destinate sa se deplaseze pe o cale de comunicatie rutiera, feroviara, navala sau aeriana. (3) Operatorii de transport sunt transportatori, romani sau straini, care au acces egal si nediscriminatoriu la infrastructura deschisa accesului public. Prin transportatori se intelege persoanele fizice sau juridice, autorizate sa efectueze transporturi, interne sau internationale, de persoane sau de bunuri, in interes public sau in interes propriu, cu mijloace de transport detinute in proprietate sau cu chirie. (3) Operatorii de transport sunt transportatori, romani sau straini, care au acces egal si nediscriminatoriu la infrastructura deschisa accesului public. Prin transportatori se intelege persoanele fizice sau juridice, autorizate sa efectueze transporturi, interne sau internationale, de persoane ori de bunuri, in interes public sau in interes propriu, cu mijloace de transport detinute in proprietate sau cu contract de inchiriere ori leasing. Capitol I, art. 9, alin. (3) modificat de art. I, punctul 2. din Legea 51/2002 (4) Operatorii activitatilor conexe transporturilor sunt persoane fizice sau juridice care efectueaza activitatile ce se desfasoara in legatura cu/sau in timpul transportului. ______________________ *) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 197 din 4 noiembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425 din 11 noiembrie 1998, dandu-se articolelor si alineatelor numerotarea corespunzatoare. (5) Sistemele de management al traficului si sistemele de pozitionare si navigatie includ instalatiile tehnice necesare, precum si sistemele de informatii si telecomunicatii necesare asigurarii unei operari armonioase a retelelor si a gestionarii eficiente a traficului. Capitol I, art. 9, alin. (4) completat de art. I, punctul 2. din Legea 51/2002 CAPITOLUL II Autoritatile competente: Atributii Art. 10 Ministerul Transporturilor este organ de specialitate al administratiei publice centrale si in aceasta calitate are urmatoarele atributii: a) elaboreaza strategiile de dezvoltare a activitatilor de transport; b) elaboreaza si supune aprobarii Guvernului programele de modernizare si dezvoltare a infrastructurilor de transport deschise accesului public, apartinand domeniului public; b) elaboreaza si supune spre adoptare Guvernului programele si prioritatile de modernizare si dezvoltare a infrastructurilor de transport deschise accesului public, apartinand domeniului public; Capitol II, art. 10, litera B modificat de art. 1, punctul 3. din Ordonanta 94/2000 b) elaboreaza si supune spre adoptare Guvernului programele si prioritatile de modernizare si dezvoltare a infrastructurilor de transport deschise accesului public, apartinand domeniului public; Capitol II, art. 10, litera B modificat de art. I, punctul 3. din Legea 51/2002 c) asigura administrarea infrastructurilor de transport deschise accesului public de interes national, apartinand domeniului public al statului; c) asigura administrarea infrastructurilor de transport deschise accesului public, de interes national si european, apartinand domeniului public al statului; Capitol II, art. 10, litera C modificat de art. I, punctul 3. din Legea 51/2002 d) asigura tuturor utilizatorilor acces egal si nediscriminatoriu la infrastructurile de transport deschise accesului public; e) asigura beneficiarilor de transport dreptul de a alege liber modul de transport, transportatorul si mijlocul de transport; f) sprijina dezvoltarea si functionarea transportului public; g) stimuleaza libera initiativa si asigura autonomia transportatorilor; h) asigura conditiile unui mediu concurential normal in interiorul fiecarui mod de transport, precum si intre modurile de transport; i) asigura efectuarea transporturilor militare si a transporturilor de interventie in caz de calamitati naturale sau in alte situatii deosebite; j) asigura dezvoltarea cercetarii in transporturi, in corelare cu programele nationale de cercetare; k) elaboreaza politica economica in domeniul transporturilor; l) elaboreaza politici pentru dezvoltarea transporturilor multimodale si a transportului combinat; m) elaboreaza politici de dezvoltare echilibrata a tuturor modurilor de transport; n) asigura gestionarea proprietatilor publice si private ale statului din domeniul transporturilor, atribuite in administrare prin lege; o) gestioneaza resursele financiare alocate prin bugetul de stat, resursele din fondurile speciale pentru dezvoltarea infrastructurilor de transport sau din creditele externe garantate de stat; p) aproba sau supune spre aprobare Guvernului, dupa caz, tarife sau taxe de utilizare a infrastructurilor de transport deschise accesului public, apartinand domeniului public al statului; r) clasifica infrastructurile de transport in conformitate cu standardele nationale si internationale; r) clasifica retelele de transport de interes national si european, in conformitate cu standardele nationale si europene; Capitol II, art. 10, litera R modificat de art. I, punctul 3. din Legea 51/2002 s) organizeaza activitatea pentru constituirea fondului propriu de date statistice din domeniul transporturilor; t) autorizeaza functionarea porturilor, aerodromurilor civile, garilor si a autogarilor; u) stabileste legaturi cu ministere similare, cu alte autoritati publice si organizatii, precum si cu persoane juridice sau fizice din tara sau din strainatate. Art. 11 Pentru realizarea obiectivelor politicii guvernamentale in domeniul transporturilor Ministerul Transporturilor poate incheia contracte de activitate pentru unul sau mai multi ani cu agenti economici din domeniul transporturilor, stabilind obiective specifice si mijloace tehnice si economice pentru realizarea acestora. Contractele de activitate incheiate se aproba prin hotarare a Guvernului. Art. 12 Ministerul Transporturilor este autoritatea de stat in domeniul transporturilor feroviare, rutiere, maritime, pe apele interioare, aeriene, multimodale si combinate, avand urmatoarele atributii: a) reprezinta Guvernul in domeniul transporturilor in organismele internationale si in relatiile bilaterale cu alte state; b) elaboreaza si promoveaza acte normative si norme destinate asigurarii compatibilitatii sistemului national de transport cu sistemele de transport internationale; b) elaboreaza proiectele de acte normative si aproba norme tehnice destinate asigurarii compatibilitatii sistemului national de transport cu sistemele de transport internationale, precum si aplicarii reglementarilor specifice adoptate de autoritatile aeronautice ale statelor membre ale Comunitatii Europene; Capitol II, art. 12, litera B modificat de art. 1, punctul 4. din Ordonanta 94/2000 b) elaboreaza proiecte de acte normative si aproba norme tehnice destinate asigurarii compatibilitatii sistemului national de transport cu sistemele de transport internationale; Capitol II, art. 12, litera B modificat de art. I, punctul 4. din Legea 51/2002 c) emite norme tehnice obligatorii pentru constructia, modernizarea, intretinerea si exploatarea infrastructurilor de transport; d) emite norme tehnice obligatorii pentru constructia, inspectia tehnica si exploatarea mijloacelor de transport, inclusiv norme referitoare la protectia mediului; e) stabileste nomenclatorul de functii si de personal care lucreaza in transporturi sau concura la siguranta traficului; f) emite norme obligatorii de atestare, certificare, licentiere si brevetare a personalului care lucreaza in transporturi sau concura la siguranta traficului si stabileste conditiile de suspendare sau de anulare a atestatelor, certificatelor, licentelor sau brevetelor acordate; g) organizeaza examene si autorizari si emite atestate, autorizatii, certificate, licente si brevete pentru personalul din transporturi, precum si pentru operatori; h) stabileste programe de pregatire si perfectionare pentru personalul de siguranta din transporturi si organizeaza desfasurarea acestora; i) emite norme obligatorii de licentiere si autorizare a agentilor economici care efectueaza sau vor efectua activitati de transport ori activitati specifice sigurantei traficului si stabileste conditiile de acordare, de suspendare sau de anulare a licentelor si autorizatiilor; j) emite norme obligatorii de siguranta a traficului in transporturile rutiere, feroviare, navale, aeriene, precum si pentru transportul multimodal si combinat si supravegheaza respectarea acestora; k) emite norme obligatorii pentru efectuarea transporturilor de marfuri periculoase; l) acorda sau retrage dreptul de arborare a pavilionului romanesc navelor sau aeronavelor civile, in conditiile legii; m) certifica starea tehnica a mijloacelor de transport din domeniul civil, in conformitate cu reglementarile nationale si internationale; n) stabileste organizarea regionala a transporturilor rutiere, feroviare, navale si aeriene. Aproba utilizarea spatiului aerian, a cailor navigabile din apele nationale si internationale, cu acordul organelor abilitate ale Ministerului Apararii Nationale si ale Ministerului de Interne; o) aproba survolarea spatiului aerian al Romaniei, decolarea si aterizarea aeronavelor civile de pe/si pe aeroporturile situate pe teritoriul Romaniei; p) asigura dirijarea aeronavelor in spatiul aerian a Romaniei si a navelor in apele nationale navigabile, in conformitate cu reglementarile nationale si internationale; p1) aproba aplicarea reglementarilor specifice adoptate de organizatiile de aviatie civila din Comunitatea Europeana la care autoritatea romana in domeniul aviatiei civile este parte; Capitol II, art. 12, litera P completat de art. I, punctul 5. din Legea 51/2002 q) exercita activitatea de registru, de inspectie si de control in transporturi; r) acorda permisiunea de intrare si de plecare a navelor romanesti si straine in/si din porturile civile romanesti; s) stabileste conditiile de inmatriculare a navelor, aeronavelor, autovehiculelor si a materialului rulant; s) asigura certificarea de tip si individuala a mijloacelor de transport; t) supravegheaza navele, indiferent de pavilionul acestora, in apele nationale navigabile; u) gestioneaza frecventele de comunicatii alocate; v) poate acorda, pe baza de reciprocitate, dreptul de utilizare gratuita a infrastructurilor de transport pentru utilizatorii straini; x) autorizeaza efectuarea lucrarilor care afecteaza zonele de siguranta si de protectie a infrastructurilor, deschise accesului public; y) stabileste zonele obligatorii de pilotaj in apele nationale navigabile; z) ancheteaza evenimentele sau accidentele grave produse in activitatile de transport; w) asigura, prin reteaua proprie controlul medico-sanitar specific sigurantei circulatiei si navigatiei si controlul sanitar-veterinar specific tuturor modurilor si activitatilor de transport. Art. 13 (1) Ministerul Transporturilor stabileste conditiile tehnice, regulile de siguranta si modalitatile de inspectie si de control aplicabile diferitelor moduri de transport. (2) Ministerul Transporturilor poate desemna organisme tehnice specializate, insarcinate sa elaboreze si sa puna in aplicare normele tehnice si reglementarile corespunzatoare, sa asigure pregatirea profesionala si perfectionarea personalului din transporturi, sa efectueze certificarea si inmatricularea mijloacelor de transport si sa asigure inspectia si controlul acestora. (3) Ministerul Transporturilor asigura, direct sau prin delegare de competenta, prin institutii publice subordonate sau prin societati comerciale autorizate, controlul tehnic si inspectia de siguranta a traficului pentru transportul feroviar, auto, aerian, maritim, fluvial, pe apele interioare, multimodal si combinat. (4) Institutiile publice si societatile comerciale prevazute la alin. (2) si (3) se vor finanta integral din tarife, taxe si comisioane obtinute din prestarile de servicii specifice. Art. 14 (1) Regimul tarifelor percepute pentru eliberarea de autorizatii si licente si al redeventelor se stabileste prin hotarare a Guvernului, iar regimul taxelor de acces la infrastructurile de transport de interes public, precum si cel al fondurilor speciale constituite din sume incasate cu titlu de taxe se stabilesc printr-o lege speciala. (2) Tarifele pentru cursurile de pregatire profesionala si de examinare, in vederea obtinerii certificatelor de capacitate, a licentelor si a brevetelor, se stabilesc de catre Ministerul Transporturilor. Art. 15 Ministerul Transporturilor, consiliile judetene sau consiliile locale pot asigura, conform legii: a) in sfera de administrare a infrastructurii de transport de interes public, amplasarea si intretinerea unui sistem unitar informational privind transportul public de persoane. Modul unitar de prezentare a sistemului informational va fi stabilit prin norme de catre Ministerul Transporturilor; b) stabilirea unor plafoane ale tarifelor si taxelor, reduceri sau scutiri de tarife si taxe ori conditii tarifare speciale pentru unele categorii de persoane fizice sau juridice, atunci cand factori sociali impun acest lucru. In aceste cazuri transportatorul va primi o compensatie in bani din partea Guvernului sau, dupa caz, din partea autoritatilor publice locale, destinata sa acopere costul real al transportului si sa mentina serviciul public de transport. Art. 16 Pentru asigurarea transportului public de persoane, precum si pentru aprovizionarea populatiei cu produse de stricta necesitate in zonele izolate sau greu accesibile, statul va subventiona cheltuielile suplimentare ale transportatorilor, la cererea justificata a consiliilor judetene. CAPITOLUL III Proprietatea publica si privata in domeniul transporturilor Art. 17 (1) Proprietatea publica in domeniul transporturilor este constituita din infrastructura deschisa accesului public, precum si din bunurile de interes public, stabilite prin lege. (2) Alte bunuri din domeniul transporturilor, ce apartin statului sau unitatilor administrativteritoriale, constituie proprietatea privata a acestora. Art. 18 (1) Bunurile, proprietate publica sau privata a statului din domeniul transporturilor, pot fi date in administrare, prin hotarare a Guvernului, institutiilor publice din subordinea Ministerului Transporturilor ori pot fi inchiriate sau concesionate in conditiile legii. (2) Bunurile, proprietate publica sau privata din domeniul transporturilor, administrate de unitatile administrativ-teritoriale, pot fi inchiriate sau concesionate in conditiile legii. CAPITOLUL IV Executarea transporturilor Art. 19 (1) Ministerul Transporturilor elaboreaza si supune aprobarii Guvernului schema retelei nationale de transport, care are ca obiective asigurarea deplasarii persoanelor si a marfurilor intre toate localitatile tarii, precum si conectarea infrastructurilor, nationale de transport la principalele infrastructuri de transport international. (1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei elaboreaza si supune spre aprobare Guvernului definirea si schema retelei de transport de interes national si european care va avea ca obiective asigurarea deplasarii persoanelor si a marfurilor intre toate localitatile tarii, precum si conectarea infrastructurilor nationale de transport la principalele infrastructuri de transport international. Capitol IV, art. 19, alin. (1) modificat de art. I, punctul 5. din Legea 51/2002 (2) Consiliile judetene impreuna cu consiliile locale vor elabora schema retelei locale de transport, care va fi avizata de catre Ministerul Transporturilor. (3) Schema retelei nationale de transporturi va fi aprobata prin hotarare a Guvernului. Capitol IV, art. 19, alin. (3) abrogat de art. I, punctul 5. din Legea 51/2002 Art. 20 (1) Transportul de persoane sau de bunuri poate fi transport in interes public sau transport in interes propriu. (2) Transporturile executate de persoane juridice sau fizice, in conditii nediscriminatorii de acces pentru terti, pe bara unui contract de transport, contra plata, sunt transporturi in interes public, denumite in continuare transporturi publice. (3) Contractul de transport se incheie intre transportator si beneficiarul de transport si se probeaza, pentru transportul de persoane, printr-un titlu de transport inmanat pasagerului, iar pentru transportul de marfuri, printr-un document specific de transport. (4) In cazul transporturilor de persoane in regim de taximetrie se va stabili prin norme ale Ministerului Transporturilor si ale consiliilor locale modul cum se aplica prevederea de la alin. (3). (5) Contractul de transport poate fi incheiat direct cu transportatorul sau prin intermediari de transport, autorizati de Ministerul Transporturilor. Art. 21 (1) Transportul in interes personal, executat de persoane fizice in vederea asigurarii deplasarii unor persoane sau bunuri, precum si transportul in folos propriu, organizat de persoane fizice sau juridice pentru activitatile proprii, cu mijloacele de transport pe care le detin in proprietate sau le folosesc in baza unui contract de inchiriere, este transport in interes propriu. (1) Transportul in interes personal, executat de persoane fizice in vederea asigurarii deplasarii unor persoane sau bunuri, precum si transportul in folos propriu, organizat de persoane fizice sau juridice pentru activitatile proprii autorizate, cu mijloacele de transport pe care le detin in proprietate sau le folosesc in baza unui contract de inchiriere sau leasing, este transport in interes propriu. Capitol IV, art. 21, alin. (1) modificat de art. I, punctul 5. din Legea 51/2002 (2) Transportul in folos propriu de bunuri si de persoane trebuie sa constituie accesoriul unei alte activitati economice executate de persoana care il organizeaza, iar bunurile transportate trebuie sa fie proprietatea acesteia ori sa fie rezultatul activitatii sale. (3) Transporturile in interes propriu de persoane sau de bunuri se executa fara perceperea unui tarif sau a echivalentului acestuia in bunuri sau servicii. Art. 22 (1) Persoanele fizice sau juridice care efectueaza transporturi de bunuri si de persoane, altele decat cele in interes personal, se autorizeaza de catre Ministerul Transporturilor. (2) Evidenta autorizatiilor se tine de catre Ministerul Transporturilor in registre unice, pe moduri de transport. (3) Se excepteaza persoanele fizice sau juridice care efectueaza transporturi in regim de taximetrie. (4) Pentru transporturile de bunuri si de persoane, efectuate in interes propriu de catre Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne si de catre alte institutii componente ale sistemului national de aparare, autorizatiile se acorda de catre organele proprii ale acestora. Art. 23 Tarifele transporturilor publice se formeaza liber si concurential pe baza cererii si a ofertei. CAPITOLUL V Investitiile in transporturi Art. 24 (1) Obiectivele de investitii privind infrastructurile de transport deschise accesului public, echipamentele si tehnologiile aferente acestora, aflate in administrarea Ministerului Transporturilor, se stabilesc de catre acesta, pe baza unor evaluari economice si financiare si a unor criterii de eficienta in cadrul aceluiasi mod de transport sau intre moduri diferite ori combinatii de moduri de transport. (2) Obiectivele de investitii privind infrastructurile de transport deschise accesului public si echipamentele aflate in administrarea autoritatilor publice locale se stabilesc de catre acestea. Art. 25 (1) Mijloacele de finantare necesare realizarii noilor infrastructuri sau modernizarii infrastructurilor existente pot proveni din fonduri speciale, constituite pentru fiecare mod de transport din reinvestirea profitului obtinut, din credite bancare interne sau externe, de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, precum si din alte surse constituite conform legii. (2) Autoritatile administratiei publice locale, precum si agentii economici sau utilizatorii pot participa, in conditiile legii, la finantarea infrastructurii de transport de interes local sau regional. (3) Utilizarea spatiului aerian, a infrastructurilor de transport deschise accesului public, apartinand domeniului public, si a dotarilor, adiacente se face cu perceperea unor taxe, redevente si tarife, care alimenteaza fondurile speciale pentru infrastructura fiecarui mod de transport. CAPITOLUL VI Dispozitii finale Art. 26 Dispozitiile specifice fiecarui mod de transport se stabilesc prin legi speciale. Art. 27 Prezenta ordonanta intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei. Capitol VI, art. 27 abrogat de art. I, punctul 5. din Legea 51/2002 Art. 28 La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante orice dispozitii contrare se abroga, cu exceptia celor care reglementeaza in acest domeniu competentele institutiilor componente ale sistemului national de aparare.